Anmeldelse af anmeldere

Jeg har skrevet et par minutters tanker om anmeldere ned. Læs med, hvis I gider:)

Hvis der er én ting, som jeg har lært de seneste to måneder, så er det, at københavnske avisanmeldere ikke kan lide min roman. Vi taler ikke om københavnske læsere som helhed, tværtimod, dem har jeg hørt mange fine ord fra, nej det er kun anmelderne fra de københavnske dagblade, jeg tænker på. De synes, at ’Odins labyrint’ er for rodet, at mine personer er tomme og ferske samt at jeg skriver som en amatør, der burde have haft hjælp. Det er jeg naturligvis blevet ked af at læse; nok mest fordi deres hårde ord ofte er bygget på en baggrund, der viser, at de ikke har læst (og dermed forstået) bogen særligt grundigt. Dette kommer blandt andet til udtryk i form af henvisninger til sætninger, der ikke findes i bogen, henvisninger til årstal og sammenhænge, der er helt forkerte samt strandhugst af vendinger fra andres anmeldelser.

'Roman' står der på forsiden. Ikke 'Krimi'.

‘Roman’ står der på forsiden. Ikke ‘Krimi’.

Det er muligt, at min hovedperson ikke taler (og opfører) sig kontroversielt nok, men det er der vel i bund og grund så mange, der ikke gør? Han bliver i dagbladet Information hængt ud som ’en dame til te hos Maude i Korsbæk’, og dertil kan jeg kun sige, at jeg da gerne selv ville en tur til te hos Maude, hvis muligheden bød sig. Jeg kan godt lide, at folk taler pænt til hinanden frem for konstant at fare i flæsket på alt og alle med ukvemsord og forkælet adfærd. Jeg sætter pris på sproget i klassiske engelske krimier, mens jeg finder tonen plat i mange nyere danske. Sådan er vi så forskellige. Samme avis hævder i øvrigt, at historien om ’botanikeren’ (ham den der bærende figur, vi andre kender som Rottbøll;) foregår i 1920 samt at denne botaniker hænger sammen med figuren ’Skyggen’. Begge dele er ganske forkert og som sådan ødelæggende for forståelsen af plottet – det havde selv Maude fået fat i dengang i Korsbæk, HVIS hun havde læst bogen.

Det får mig til at tænke på en sætning fra den glimrende lektørudtalelse, som bogen fik af bibliotekerne: ”Det er en dramatisk og temmelig kompliceret historie, læseren skal skærpe al sin opmærksomhed for at hænge på her, nogle vil nok snuble i detaljerne, men spændende er det ubetinget.” Mon ikke der er et par anmeldere, der ikke har gidet læse bogen opmærksomt nok og derfor er snublet? Og når de så oven i hatten fra start af ikke har brudt sig om personernes alt for pæne sprog, så har bogen som helhed bare fået stemplet ’dårlig krimi’ … og ja, det er muligvis også en dårlig ’krimi’, men nu står der så også ’roman’ på omslaget, så man kunne jo starte med om ikke andet at bedømme den på dens omslag, frem for på det omslag, man selv har tænkt sig til efter en overfladisk gennemlæsning.

Nok om det; jeg skulle bare lige have lidt luft. Politiken og Information skrev i øvrigt også fine ord om bogen og havde nogle gode pointer, mens Ekstra Bladet og Weekendavisen var så langt ude i deres kritik, at den eneste forklaring må være, at jeg har fornærmet deres anmelder seriøst til en eller anden fest, jeg ikke lige selv kan huske.

Jeg kan i stedet glæde mig over, at billedet er et helt andet, når vi træder uden for de københavnske dagblade. Der har været masser af positive og flotte roser fra diverse blogs og blade samt aviser fra resten af landet. Bibliotekerne har ligeledes taget rigtig, rigtig godt mod ’Odins labyrint’ med en flot lektørudtalelse samt fremragende omtale og anbefalinger på bibliotekernes bogblog, Litteratursiden, hvor bogen lige fra sin første uge har ligget på top 10. Mange glade læsere har de seneste uger skrevet til mig, og i dag var jeg selv inde på et bibliotek, hvor der var 30 personer på venteliste til min bog.

Det glæder mig, og det fortæller mig, at de folk, der tager sig tid til at læse og forstå bøger, er virkelig glade for ’Odins labyrint’. At de dybere lag i bogen så glipper for et par fortravlede anmeldere er vel i bund og grund ligegyldigt, om end ærgerligt.

Hvis I kunne tænke jer at se et udpluk af anmelderord om ‘Odins labyrint’, så har jeg samlet lidt sammen på min forfatterhjemmeside.

Tak:)

Skriv et svar