Mine indre bogringe

Jeg har leget med tanken om, hvilke bøger der år for år har sat sig mest fast i mig; præcis som når man aflæser ringene i et træs stamme. Det vil sige, at der er en del gode bøger, der er udeladt, fordi der kun er én med fra hvert år, men den ene er så til gengæld den, der i netop det år, havde størst betydning for mig.

Som det kan ses, har mit læsetidspunkt sjældent noget med udgivelsesåret at gøre, så det må være andre ting, der påvirker mig:)

1977: Peter Pjusk (Robert Fisker)

1978: Brødrene løvehjerte (Astrid Lindgren)

1979: David (Anne Holm)

1980: Moby Dick (Herman Melville)

1981: Arternes oprindelse (Charles Darwin)

1982: Mio min mio (Astrid Lindgren)

1983: Den sorte hingst (Anna Sewell)

1984: Glade danske naturhistorier (Poul Thomsen)

1985: Den gamle mand og havet (Ernest Hemingway)

1986: Perlen (John Steinbeck)

1988: Mord i Rodby (Dan Turéll)

1989: Hulebjørnens klan (Jean M. Auel)

1990: Digte (Emil Aarestrup)

1991: Kvinderne ud af køkkenet (Roald Als)

1992: Rosens navn (Umberto Eco)

1993: Educating Rita (Willy Russel)

1994: Howards end (E.M. Forster)

1995: Generation X (Douglas Coupland)

1996: Fortællinger om natten (Peter Høeg)

1997: American psycho (Brett Easton Ellis)

1998: Hummelhonning (Torgny Lindgren)

1999: Staten (Platon)

2000: Borgmester Hoeck og Hustru (Henrik Pontoppidan)

2001: Till Sanningens lov (Torgny Lindgren)

2002: Lyset (Torgny lindgren)

2003: Ingen grenser (Thor Heyerdahl og Per Liljekvist)

2009: Den trettende fortælling (Diane Setterfield)

2010: Hildegard (Anne Lise Marstrand-Jørgensen)

2011: Kafka på Stranden (Haruki Murakami)

2012: Odins labyrint (Mads Peder Nordbo)

Som det kan ses er der to huller i mine bogringe (misvækst kunne vi kalde det). Jeg kan simpelthen ikke huske én eneste bog, som jeg med sikkerhed har læst i 1987, og i årene 2004 – 2008 havde jeg givet mig selv karantæne fra alt, der havde med bøger at gøre, så der er også et hul. Jeg kom dog stærkt igen fra sidst i 2009, da bøgerne blev givet fri, og derefter læste, anmeldte og skrev jeg som en besat i en periode. 2012 giver jo næsten sig selv. Der er nok ingen anden bog end min egen, Odins labyrint, der får større betydning for mig i år.

4 thoughts on “Mine indre bogringe

  1. Gav du dig selv bogkarantæne med vilje?? (Spurgte hun rystet og forundret over, hvorfor nogen dog ville gøre det!)

  2. Jeg sidder og smiler og tænker hvordan din hjerne kategoriserer og opdeler, og undres over at du kan huske præcist hvornår du har læst alle de dejlige bøger. Fik lyst til at gøre dig kunststykket efter…….men opgav hurtigt. Nød dog tanken om alle de bøger der er fortæret og lagret.

    • Hej Anne-Mette
      Min hjerne er så sød at huske alting i par (mindst), så hvis jeg ikke kan huske et eller andet, forsøger jeg bare at huske, hvad det hørte sammen med:)
      Jeg må dog hellere indrømme, at der er minder, hvor jeg er mere sikker i min sag, end ved andre. Men jeg tør godt spille trivial, hvis det er;)
      De bedste hilsner
      Mads

Skriv et svar

