Morten Benjamins room with a view

Jeg havde i sidste uge fornøjelsen af at mødes med Morten Benjamin Gorm’s pizza i Torvehallerne, København. Her fik vi en lang og god snak om ADHD, musik, eksistentialisme, ægteskab og meget, meget mere.
 
Der er ret beset 19 års forskel på os, men det kunne jeg ikke mærke. Morten vil måske nok hævde, at man kan se forskellen, og den giver jeg ham gerne. Jeg vil dog gentage, at han er yderst eftertænksom og reflekterende i forhold til sin alder, og som Pernille sagde det til Mortens audition: ”De fleste på din alder ligger jo og borer knallerter eller et eller andet, ikke? Og så har du taget fat i din guitar.”
 
Morten borer sandt nok ikke knallerter. I hvert fald ikke primært. Han foretrækker i stedet at tænke over livet og sin egen plads i verden. Foretrækker, at tænke over kærligheden; kærligheden til musik, kærligheden til mennesker, kærligheden mellem mennesker. Kærligheden som noget smukt. Sagt med hans egne ord: ”Alle menneskers største ønske er at blive lykkelige. For mit vedkommende er lykke direkte forbundet med kærlighed – at være elsket og elske fuldt ud og i samme ombæring være sårbar overfor den kærlighed. Hvis man har kærligheden, sker der så mange ting rundt om den, som er biprodukter, men som er med til at give livet farve.”
 
 
Det er kun små to år siden, Morten fik diagnosen ADHD, men som hos så mange andre i samme situation, gav den nye viden ham en form for aha-følelse og fik en række store spørgsmål til at falde i hak. Det at have ADHD betyder for Morten, at hans tanker i stedet for at køre ud af en normal vej fræser af sted ud af en femsporet motorvej. Der er knald på indeni, og som så mange andre børn med ADHD har Morten gennem barndommen kompenseret for sine mange tanker og hyppigt skiftende opmærksomhed ved at skabe en form for ’her går det godt’ kasse omkring sig selv, og så ellers været god til at foregribe problemerne, før de opstod.
 
Tanken om, at der ligger problemer i ADHD, irriterer imidlertid Morten lidt. Nej, det er ikke sandt. Irritation er noget andet og ikke noget Morten gør det i. Han udtrykte det selv på den måde, at han godt ville leve i en verden, hvor der ikke var brug for fokus på ADHD eller diagnosen, fordi vi accepterede hinanden, så det at have ADHD slet ikke var et problem, men bare noget der var plads til, ligesom der er plads til mennesker med briller, sukkersyge m.m.. Vi skal kunne holde af hinanden og støtte hinanden.
 
Selvom Morten på et tidspunkt sagde, ”Jeg har meget mere ADHD, end du lægger mærke til”, ændrer det ikke på, at han set udefra virker meget sympatisk og rolig. Og det vil jeg gerne tilbage til. Ud over alle de eksistentielle tanker om livet, ligger en del af roen gemt i et sundt syn på kærlighed. I Mortens øjne er ægteskabet noget af det smukkeste i verden, og hans store forbilleder er hans farfar og farmor, der har været gift i over 60 år. Farfaren står hver morgen op og laver friskpresset juice til sin kone, fordi det kilder i hans mave, når hun smiler. Smukt ikke sandt?
 
Det er den samme glæde ved livet og kærligheden, der driver Morten i musikken. Når han synger en sang, skal han kunne mærke den indeni, hvis det skal køre for ham. Hvis han ikke kan mærke sangen, har han derfor svært ved at give det videre, og for ham handler musik og kærlighed netop om at kunne give videre til andre. Som han sagde til mig med et smil: ”Du skriver jo bøger og elsker at skrive ikke sandt. Hvis jeg nu sagde til dig, at du skulle skrive en bog om vat, så ville det sikkert også være svært, ikke?” Og det kan jeg kun give ham ret i.
 
Jeg vil slutte af med at vende tilbage til Mortens X-factor audition, hvor han sagde: ”Jeg elsker at spille musik, og hvis jeg var i stand til at lave det til en levevej, så ville det jo være helt fantastisk … Ja, nå, den havde I ikke hørt, men jeg er også ret speciel lige på det punkt.” Dengang var der ikke mange, der kendte Morten Benjamin, men da han lod guitaren falde efter sin udgave af Room with a view, var et enigt dommerpanel og mindst en halv nation af danskere vilde med den store mand med den sårbare stemme. ”Tak,” sagde en meget bevæget Blachman, og jeg tror, vi er mange, der deler den tak. Tak, Morten Benjamin. Tak for, at du tør råbe ‘kærlighed’ i en tid, hvor de fleste råber ‘krise’. Håber, vi kommer til at se meget mere til dig.
 
Du kan stemme på Morten Benjamin fredag aften mellem 20 og 21 ved at sende en sms med MO til 1212.
 
 
På billedet kan I se Morten og jeg og pizzaerne. Hvis vi smiler lidt smørret, er det fordi, fotografen netop har klaget sig over, at ingen af os kunne tie stille, så billedet kunne blive taget. Men sådan er det jo. Der var lidt B1 og B2 over mødet, og det tror jeg faktisk, at vi begge to var godt tilfreds med.
 
Nedenfor lister jeg Morten Benjamins numre, som de kan høres på YouTube. Tag jeg endelig god tid til at lytte. De er pokkers gode alle sammen:)
 
Morten Benjamins sange i X-factor indtil nu:
Audition: Tina Dickow’s ‘Room With a View’
Bootcamp dag 1:
Bootcamp dag 2:
Liveshow 1: ‘Titanium’ af David Guetta
Liveshow 2: ‘København’ af Ulige numre
Liveshow 3: ‘Beautyful people’ Chris Brown
Liveshow 4: ‘Wonderful world’ af Radiohead vs. Louis Armstrong
Liveshow 5: ‘En skygge af dig selv’ af Rasmus Seebach
One thought on “Morten Benjamins room with a view

  1. Jeg sender en sms hver fredag fordi jeg vil vise overfor resten af danmark at bare selvom at man har et handicap så kan man godt synge 🙂 eller noget helt andet. Jeg selv har en blog hvor jeg skriver om mit ADHD + jeg driver en (Event hjemmeside) med akvarierfisk, så der er mange mulighed, men så er der bare alt det andet dårligt som jeg skal ha hjælp til for og kan komme igemmen

    vh johnny

    Ps. Morten du for min stemme hver fredag indtil du har vundet 🙂

Skriv et svar

