ADHD er ikke en leg, men leg er godt for alle!

I dag kan jeg godt finde på noget at skrive om *advarsel: Jeg er alvorlig* Jeg fik en mail i går aftes, der gjorde mig meget glad.

*baggrundsinfo: Til daglig er jeg blandt andet redaktør på ADHD-foreningens blad, der udgives 6 gange om året i 8000 eksemplarer*

Børn med ADHD har ofte meget svært ved at passe ind og føle sig ønsket … stort set alle steder. Men flere og flere finder ud af, at de via forskellige sportsgrene som roning, skydning og karate kan være lige med alle de andre. Og det er netop dét, det hele handler om for dem; ikke at være udenfor; ikke at blive set ned på; men at blive anerkendt på lige fod! Det er nemlig møghårdt, at være det barn, ingen vil lege med i hverdagen *glem ham … han har ADHD!*

I et af sidste års numre af bladet havde jeg lavet en artikel om en dreng med ADHD. Han havde fundet netop sådan et sted i en skytteklub. I går fik jeg en mail fra hans far, der skrev, at de *i den skytteforening, hvor deres søn går* efter artiklen havde fået flere skytter med ADHD, og den ene aften var der en mor, der havde spurgt dem til artiklen og sagt, at den var årsagen til, at hun og hendes søn med ADHD var kommet der ned.

Ud over det, var der flere andre i skytteforeningen, der var ’kommet ud af skabet’ og havde sagt, at de faktisk også havde ADHD. Alt i alt en succeshistorie både for drengen i artiklen, hans forældre og alle de andre, der havde fundet modet til at møde op i skytteklubben.

Det glæder mig meget. Mest fordi vi desværre har et samfund, hvor der bestemt ikke er plads til alle … med mindre de selv opsøger den plads, og det er det ikke alle, der har overskuddet til. Derfor skal jeg snart ud og spille rollespil med nogle store børn i Fredericia, så vores blad kan bringe endnu en artikel om børn, der leger, spiller og morer sig fuldstændigt på lige fod; på tværs af (i den sammenhæng) ligegyldige diagnoser samt problemer i skolen og hjemmet.

Alle har brug for frirum … også børn, men de finder det kun, hvis nogen hjælper dem!

Skriv et svar

