Murakami som #fredagsbog isn’t it good NORWEGIAN WOOD?

Min #fredagsbog i dag begynder på en måde med en sang, det e…

“I once had a girl, or should I say, she once had me … She showed me her room, isn’t it good, norwegian wood?” Præcis! Tak Beatles! Jeg skruer lige ned for jer!

Der har vi vist alle været, altså det med at være 19 år og føle sig malplaceret og ligegyldig både i forhold til det modsatte køn, livet, døden … ja hele verden, me…

”She asked me to stay and she told me to sit anywhere … So I looked around and I noticed there wasn’t a chair.” Hallo pre-brittpop-drenge?! Jeg har lige skruet ned for jer, ikke?! 

Hvor var jeg? *ADHD* Jo, men der er ikke mange, der har beskrevet det så godt som Haruki Murakami i Norwegian Wood. En bog de…

”I sat on a rug, biding my time, drinking her wine … We talked until two and then she said, It’s time for bed!” BEATLES! Stop nu med jeres pling-pling-plong-ting der! *hvor er den fordømte slukknap?*

Øh … Jo! Det er en yderst smuk fortælling, der til trods for en meget langsom fortællestil kryber langt ind under huden med stor intensitet. Norwegian Wood er en dejlig bog, og Murakami skriver som en drøm. En bog, der både rummer de filosofiske, melankolske og livsnære aspekter af en trist ungdo… 

”She told me she worked in the morning and started to laugh … I told her I didn’t and crawled off to sleep in the bath.” Ei, helt ærligt. Nu stopper … glem det! Spil løs. Så kan jeg læne mig tibage og drømme om, at min egen bog, WotanaZ labyrint, bliver lige så god!  

”And when I awoke, I was alone, this bird had flown … So I lit a fire, isn’t it good, norwegian wood.”

Skriv et svar

