Londontid!

Sommertid har nok altid været lidt en presbold for småbørnsfamilierne. Den ene dag er det befriende og beroligende mørkt klokken halv otte, hvor børnene går pænt i seng *idyl* samme tidspunkt næste dag står vi alle midt på solen med bare fødder *auch … der er godt nok lyst midt på solen … selv i en solplet!*

*19:30* ”Jeg kan IKKE sååårve … det er LYST … jeg er tørstig … jeg skal tisse … min næse driller …!” Arghhhh … Jamen klokken ER altså mange … du skal sove nu … du kan *kigger olmt på lyset, der kunne holde selv en narkoleptiker vågen* sagtens sove. 

*20:30* ”Jeg kan STADIG ikke sove … min næ …” JO, DU KAN! *ser på uret og opgiver at skrive på bogen den aften* det er jo ikke engang lyst mere!

*21:00* *liste, lytte, liste* ”… zzz …” *lettelse*

Hjemme hos os har vi forlængst løst lysproblemet ved at kalde sommertid for Londontid. Dels fordi sommertid er Londontid, og dels fordi barnet er ret vild med London, og … når vi er i London om sommeren, er hun nødt til at falde i søvn, mens det er lyst *Ja, ja, jeg er godt klar over, at det samme er tilfældet hjemme i landsbyen om sommeren, men ordet sommertid har ligesom fejlet lokalt set ikke!?*

Kort sagt, når vi siger ”godnat, det er Londontid”, så sover det kære barn straks med hovedet fuld af dejlige minder om sommerferie med mor og far i London.

*21:30 … knirkelyde på trappen* ”Faaaaeeeer … …” *panisk fader-virren med hovedet og blinken med øjnene* Arendse? Sover du ikke? Jeg har jo lige skrevet, at … … pokkers!

PS. Sig IKKE til barnet, at England også har sommertid, tak! Londontid ER Londontid … Og sig slet ikke, at te-tosserne fjoller rundt med ideen om lægge yderligere en time til, for det kan vi simpelthen ikke bruge til noget herhjemme.

Skriv et svar

