Hvordan opmærksomhed skaber en bestseller

 Oplæsning i boghandel eller indlæg på Blogs? Hvis du spørger en række kendte forfattere om, hvilken af deres aktiviteter der sælger mindst, vil mange sikkert sige, at det er besøg og oplæsning i boghandler og på biblioteker. Dette må ikke misforstås, da netop det at komme ud og møde sine læsere og give dem hånden, har stor betydning for både læser og forfatter, men det er ikke noget, der rykker stort ved månedens salg.

I stedet er det en god ide at bruge noget tid på vor tids stærkeste kommunikationskanal, Internettet, når det handler om at sprede et budskab massivt. Brug bloggen! I tillæg til – eller rettere som grundlag for – blogaktivitet er det vigtigt også at have et solidt forankret netværk på de største sociale medier som Facebook og Twitter.

  • Bevæg dig hen, hvor bloggerne er
  • Vær tilstede på blogs og sociale medier med et budskab og en historie, der appellerer til læsernes interesser
  • Udbyg og vedligehold dine relationer til læserne på din egen blog og på sociale medier

Skab et fænomen – Identificer og omtal et stærkt emne eller fænomen. Det er bedst at sprede et emne/budskab ved at sælge det i form af debat og omtale af budskabets kerneelementer og kontekst. Dette kan f.eks. være: 1) titlen, i mit tilfælde Odins labyrint, 2) Personer (I Odins labyrint kunne det være den gamle kunstner, Glasbarnet, samt opgøret mellem Jesus og Odin), 3) det, der ændres (I Odins labyrint vores syn på Jesus oprindelse og eksistens + vores syn på vores egen moral) og 4) trends, der er oppe i tiden (lige nu kunne det være naturkatastrofer og folkemord (Japan, Libyen). To emner, der begge findes i Odins labyrint).   

Debat – Det at blande sig i gode ​​historier og trends vil skabe både tilhængere og modstandere af ens egne budskaber. Men det er samtidig den debat, der genererer det nødvendige brændstof til den mund-til-mund steppebrand, du gerne vil have til at skabe omtale for dit projekt/bogen. Det handler ikke om, at træde nogle over tæerne, men om at stå fast på sine holdninger og underbygge dem; sælge dem. Det delelement af Odins labyrint,  hvor jeg fremlægger nogle alternative betragtninger vedr. Jesus, Odin og runernes oprindelse, kan godt ses som et eksempel på dette. Der er sikkert mange, der vil være uenig med mig, men jeg tror, der er endnu flere, der vil kunne se, at der er noget om snakken, og for deres vedkommende, vil de se verden på en lidt anden måde bagefter. Uanset hvad, så er det ikke enig eller uenig, der er det afgørende. Det afgørende er, at debatten findes, fordi debat giver opmærksomhed og opmærksomhed øger salget.

Interessegrupper – Du skal bidrage til at skabe nogle områder for de mennesker, der tror på og kan lide dit bog-projekt. Her er det vigtigt, du får fat i en række nøglepersoner, der kan støtte dig i at opbygge sociale grupper. Disse vokser nemlig hurtigst, når der indgår andre ’ledere’ end dig selv i arbejdet. I forbindelse med Odins labyrint har jeg oprette en gruppe på Facebook og en profil for en af hovedpersonerne. Se mere her Gruppen for Odins labyrintGlasbarnet fra Odins labyrint. Når bogen kommer ud på tryk og som e-bog, vil jeg yderligere opfordre en række interessenter til at tage den med i både online og offline bogklubber m.m.

Kunne du tænke dig at skrive en bestseller? Læs mere HER

denne side findes en række gode råd om det at skrive en bestseller

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s